الأربعاء، أبريل 29، 2009

حكايتى مع القراءة

الكتاب والقراءة من امراضى التى لا اشفى منها, كلما رأيت كتابا او مجلة او اى شىء مكتوب تذيغ عينى عليه سواء كنت فى الشارع او فى مكتبه او فى اى مكان به لمحة من كتاب.

أشعر بزهو عندما اقرا عنوان كتاب ويعجبنى اشعر ان عالمه قد سيطر على جنباتى ,اختلط بعالمه السحرى واغوص بين صفحاته.

كلما قرأت كتاب واعجبنى من بدايته اشعر بمتعة خفية ,بعالم من المتعة الحقيقية , اعيش
مع الاحداث .كأنى واحد من الشخصيات التى نسى الكاتب ان يذكرها.
فى كل مرة يعجبنى كتاب ,.......احمله معى بين اوراقى , تحت مخدتى ,اعيد قرأة الاجزاء التى اعجبتنى منه ,احاول حفظها فى ذاكرتى فاعيدها مئات المرات ....ولكنى افشل فى حفظها وازداد تمسكا بقرائتها مجددا.

اتحدث لاصدقائى بالكتاب الذى اعجبنى, احرق احداثه وتفاصيله التى تملكتنى واجعلهم يملون من التفاصيل المميزة بالنسبة لى .
فى البداية كان المال العائق لشراء الكتاب , ولكن بعد فترة اصبح العائق هو الاسرة التى تؤنبنى على الاموال التى اصرفها على شراء الكتب والتى لا تنتهى الا بهروبى من الحوار
او بأقناعهم انى لم اشترى بمبلغ كبير, وقد اكون خبأت نصف الكتب قبل الوصول للمنزل بين طيات مشترياتى الاخرى .

اعيش مع الكتاب لفترة ثم ابقى متعلقا بافكارة لايام حتى ياتى غيره , ثم اعيش مع غيره حتى ياتى غيره . لكن اتذكر مجمل احداثه وانبهر كلما تذكرت وقتى الممتع معه.
انا من النوع السىء الذى يتعلق باشياءه الممتعة لفترة ثم يبحث عن غيرها من المتعة الجديدة فى صورة مختلفة .

الكتاب بالنسبة لى ليس صديق بل هو عالم سحرى اعيشه وامتلكه لا يعرف مكنوناته غيرى ولا يشعر بمتعته الا محبى القراءة مثلى .

لا الوم نفسى على هوايتى ولكنى الوم نفسى على ما ضاع منى بلا قراءة .............

هناك 4 تعليقات:

Mona يقول...

اسمحلى أقولك أن ده أحلى كلام قرأته أولا لان اليومين دول الشباب لايقرأون كثيرا ولو قرأوا يقرأوا من على النت وأنا لااتصور أننى فى يوم سوف اقرأ كتاب داون لود ابدا وكذلك لانى اشاركك نفس الهواية القاتلة (ماديا) وخاصة أنى اقرأ أيضا بالانجليزية والكتب الاجنبية غالية نار أنت يلومك اهلك وأنا زوجى وأولادى نفس الشىء رغم انى اشترى بفلوسى!! وطبعا غالبا لا اقول الثمن الحقيقى للكتب ومهما أحلف أنى لن اشترى فا،ى لا اقاوم رغم أنى الان عاطلة عن العمل منذ شهرين بس ده للاسف مرض بس جميل وأنا أأحييك على هذه الهواية وبالمناسبة يوجد سايت فى الفيس بوك أسمه used books يتم فيه بيع الكتب المستعملة بعض منها تكون جديدة جدا بسعر أرخص من السوق وأنا عضوة فيه رغم كرهى للكتب المستعملة لكن حقيقة ما اشتريته من بعض الاعضاء كان جيد - أحييك مرة أخرى اسعدتنى خصوصا لما عرفت أننى لست المجنونة الوحيدة فى هذا العالم (:

Mona يقول...

نسيت اقول أنى أقرأ الان فيرتيجو لاحمد مراد

شريف القاضى يقول...

استاذة منى اشكرك كثيرا على تعليقك المتميز , انا اكتشفت الحمد لله ان المرض بتاع القراية مش عندى بس
واحيكى على رواية فيرتيجوا لانها تحفة هتعجبك جدا .....وبلاش احرقهالك

رباب يقول...

آى و الله .. الواحد فعلا مضيع كل فلوسه ع الكتب .. بس فعلا هى دى الحاجه الوحيدة اللى بحب أشتريها و أملكها.. و بعترف معاكم إنى وصلت للمرحلة المتطرفة دى من القراية.. بقرا أى ورقة تييجى قدامى .. الواحد اتهبل ع الآخر .. و اينعم الواحد ساعات يقول كان مالى و مال الغلب دا بس ؟
لكن يرجع يقول دى عادة مفيش أحلى منها حتى لو كانت السبب فى تنفيض جيوبنا.. و ربنا يتولانا برحمته بقى
و أنا دلوقتى جارى القراءة فى السكان الأصليين لمصر .. مع مسرحيات من الأدب الكلاسيكى .. دراسة بقى و كل سنة و انتوا طيبين لازم نذاكر