الاثنين، يونيو 01، 2009

إحنا فى زمن العز



أكتشفت مؤخرا أن لدى حساسية من نوع فريد , لا أعتقد أن أياً من أطباء العالم يستطيع علاجى منها , أو حتى معرفة تشخيص لها لأننى أكتشفتها بالصدفة ولم أعرف الا بعد فترة طويلة من المعاناة معها , فى البداية أعتقدت أن البطيخ المسمم هو السبب أو أن أكل البيض - الذى أحبه - هو السبب .. لكننى لاحظت أن هذه الأطعمة لم تكن تصيبنى بأى أعراض للحساسية من قبل , ودائما ما كانت الأعراض تصيبنى بعد قراءة الجرنال أو مشاهدة برنامج حوارى أو سياسى , إلى أن أكتشفت بمحض الصدفة أن حساسيتى الفريدة من نوعها هى لأحمد عز - طبعا بتاع الحديد مش الممثل - ولا أريد لأحد أن يندهش ويندب حظه على تفكيره فى قراءة المقال ,ولعن كل كلمة قرأها ليعرف موضوع مرضى النادر الذى لايهمه بالتأكيد ( ما يتحرق هو وحساسيته وعععع ...لالا هو وحساسيته وبس )
لا أتمنى لأحد غيرى أن يكون مثلى مريضا بمثل هذا المرض النادر,وهى الحساسية الناتجة عن سماع كلمة (عز) , ويبدو أننى تأثرت كتيرا من شويكار التى كانت لديها نفس الحساسية من كلمة (عز) ففى لقطة تاريخية للمرض كانت كلما قال أحد أمامها ( عز) كانت فورا .. ترمقه بنظره شريرة وتقوله يبقى أنت اللى قتلت بابايا ..... اه يا بابايا .
يالا العجب حتى عز الاول - زى رمسيس الاول كده - كان متورطا من قديم الازل فى مقتل أبو شويكار فى الفيلم , يبدو أن الموضوع وراثة فى العيلة , و يبدو أن الحساسية من (عز ) قديمة قدم الطاعون و البلهارسيا و الانفلونزا على أختلاف انوعها .
لكن الطب لم يتطور الا حديثا ليكشف لى النقاب عن المرض , وأعتقد أننى أستحق جائزة نوبل لأكتشافى الهام بخصوص حساسيتى لعز - هو زويل أحسن منى مثلا - وأعتقد أن لهذه الكلمة ذات الحرفين ( ع ز) مفعول صادم لدى بعض الاشخاص ومنهم أنا طبعا , وتتمثل فى جحوظ مؤقت فى بوءبوء العين , و تصلب الاوعيه الشريانية الدماغية - طبعا ماحدش فاهم الكلام الكبير ده وطبعا أنا قاصد أمال أخد نوبل إزاى لازم أقول كلام كبير ما حدش يفهمه - و ـنسداد مؤقت فى التفكير , وإنكسار حاد فى النفس , وعدم الرغبة على مواصلة الكلام , وأكتئاب شبه مزمن , وتوتر لا إرادى , و.......... كفاية كده أعراض حتى لا يمل القارىء اللى مش فاهم حاجة من الاعراض دى طبعا وحتى لا أتذكر حالتى أثناء الحساسية , وأعتقد أن الاعراض واضحة ويسهل تميّزها منفردة او مجتمعة , وأظن أنه بعد كلامى .. فى ناس كتير هتعرف حالتها كويس وهتعتبر نفسها مصابة بنفس العدوى ,و ممكن تتصل بالرقم الساخن بتاع إنفلونزا الخنازير .
مؤخرا قرأت مقال فى المصرى اليوم على لسان شاهيناز النجار زوجة (عز) ....." زوجى كالشجرة المثمرة التى يلقيها الناس بالطوب "
فعلا هو كالشجرة - بس مش مثمرة - هى شجرة تتغلغل جذورها فى أرض الوطن وتحتكر كل خيراته وخصوصا أن جذوعها ليست من الخشب بل من الحديد الغير مستقر على سعر والذى يتفوق على نظيره المستورد فى السعر , لذلك أدعو (عز) للتخلى عن دور الشجرة المثمرة وأن يتجه الى التمثيل فى الافلام على الاقل نتلخبط شوية بينه وبين أحمد عز الممثل ,وأرشح له القيام بتمثيل فيلم (الرجل ذو القناع الحديدى ) .
طبعا سيتم إتهامى بأنى من المعارضين المتشددين , وأننى من أعداء النجاح , وأن الرجل خيره على البلد - مع أن البلد هى اللى خيرها على الكل بس مين ياخد حقه - وأننى كاره للنظام , وسوف يقال فىّ تهم تكفى أن تقذفنى الى ما وراء الشمس أو أبعد قليلا .. لكننى رغم كل هذا الكلام , سأكيد الكل و هقولهم بعلو صوتى اننى أحب أحمد عز - طبعا الممثل - وموتوا غيظا .
طبعا أنا راجل صاحب مرض , وليس على المريض حرج , وقرايتك للموضوع مش كفاية , أتبرع ولو حتى بدولار , طبعا جنية مصرى ما عادش ينفع من بعد تعويمه , وعلى رأى عادل أمام فى فيلم عمارة يعقوبيان (أحنا فى زمن المسخ ) وأنا بقى بأقول ( أحنا فى زمن عز ) !!!

هناك تعليقان (2):

الحلم العربي يقول...

شفاك الله و عافاك يا شريف و عفانا احنا كمان :))
على فكرة انا كمان شفت اللقاء بتاعها مع رولا خرسا ... بصراحة ما اشتفزنيش في اللقاء غير انها زوجته لأنها قالت نفس الكلمتين دول و الكلمتين دول كانوا كافيين انهم يخلوني امسح كل اللى قالته في اللقاء من ذاكرتي باستيكة
على فكرة لو دورت هتلاقي من نوعية المرض ده كتير و لناس كتير قوي لكن يمكن هو ده اللى ظاهر دلوقتى زي كده انفلونزا الخنازير ما هي الموضة دلوقتى مع ان انفلونزا الطيور موجودة بردو بس مش مشهورة زي التانية
كله بياخد وقته و بيعدي بس للأسف و هو معدي بياخد حتة من بلدنا ما لنعرفش نرجعها تاني
ربنا يرحمنا
على فكرة : الخط صغنن قوي ابقى حاول تكبره لو سمحت
أول مرة ازور مدونتك بس شكلى هزورها كتير إن شاء الله

شريف القاضى يقول...

الحلم العربى : كلامك اثلج صدرى واشكرك جدا على كلامك الجميل وبخصوص زيارة المدونة , انت تنورنا وتشرفنا ,وهشوف موضوع الخط