الأحد، أكتوبر 25، 2009

بلد العجايب


انفردت مصر بأنها اول دولة فصلت الانتاج على التوزيع (طبعا اقصد انتاج العيش البلدى ابو مسامير ....!!!!) واول دولة لحمت حصيلة لمّ الزبالة مع فاتورة الكهرباء فى فاتورة واحدة - بيفكرنى بالتحام المكوك الفضائى مع مدار القمر- وهى تجربة رائدة تستحق التدريس فى الخارج ليتعلموا منها كيفية ونوع اللحام المستخدم , و رغم موقف الحكومة الحالى من عدم قدرتها على لمّ الزبالة من احياء القاهرة وضواحيها الا ان دمج الزبالة مع الكهرباء تجربة تستحق الاحترام والانحناء بكل تأكيد !!!!! , وكما انفردت مصر باحدى عجائب الدنيا السبعة قديما - الهرم الاكبر - انفردت بكل عجائب الدنيا التسعة وتسعين الحديثة من فساد ومحسوبية ووساطة وتخاذل وتدهور اخلاقى وثقافى واجتماعى..............وسلسلة لا تنتهى من المهازل التى ينفرد بها المجتمع المصرى العجيب !!
ومؤخرا كانت احد اهم العجائب هى ترشيحات انتخابات الرئاسة القادمة .......
وتفرغ الجميع مؤخرا فى توقع مرشحى انتخابات الرئاسة المصرية 2011 وتسابقوا لاعلان اسماء مرشحيهم الوهميين من خلال توقعات وتخمينات لم ترتكن لرغبة الاسماء المرشحة بالترشح اصلا ....ولم يخلو الموضوع من انكار بعضهم اصلا لفكرة الترشح - هما مش ناقصين مشاكل وقلق طبعا -.....هو احنا نطول الشرف ده اصلا ( على لسانهم )
كما اصابتنى الدهشة لخلو قائمة المرشحين من جهات عدة من اسم الرئيس مبارك الاب وشمولها لمبارك الابن !!!!
فصحيح ان ابن الوز عوام - عوام ونص طبعا حد يقدر يقول غير كده -
وصحيح اللى خلف ما متش - والمصحف لسه عايش وما متش - وعلى رأى عادل امام فى مسرحية الزعيم ( هو فى رئيس بيموت ..!!!!!!)
, لكن تجاهل المرشح الاقوى من وجهة نظرى ماهو الا تمويه مقصود او تأمر عقيم على اهم المرشحين الذى اعلن مرارا عن عدم نيته الترشح فى الانتخابات الرئاسية القادمة ..... (مش مصدق طبعا ... لو حلفولى على الميه تجمد )
اتمنى رؤية انتخابات نزيهة وقوية , يتنافس فيها مجموعة من المرشحين المميزين وان يكون لدى كل منهم رؤية سياسية شاملة و خطة متكاملة للنهوض بالدولة داخليا وخارجيا ..
والله العظيم شبعنا من الانتخابات , وكفايانا ترشييييييييييييييييح بقا
وكل ما يهمنى فى موضوع الترشيح اياه هو ترشيح مياه الشرب لاخر قطرة....والقطنة ما بتكدبش كفاية مجارى علينا كده !! , واتوقع طمعا منى ترشيح الهواء من دخان قش الرز , فأنا منذ بدأ السحابة السوداء وانا اصبحت مدخن بالاكراه , واصاب بحالات من الاختناق الاجبارى بجانب الاختناقات المرورية اليومية المعتادة , ولحسن الحظ فانا اكتب حاليا والدخان يحيط بجهاز الكومبيوتر الخاص بيا ....لذلك فأنا غير متاكد من كل الكلام السابق ذكره ,,,, ولاى ملاحظات على كلامى ارجو الاتصال بيا على نمرة الطوارىء الخاصة بانفلونزا الخنازير - على الارضى ما تقلقوش دا الدقيقة ب 3 قروش - , هتلاقينى قاعد هناك شوية ....بريح من الدخان بتاع السحابة .
وكلما سمعت كلمات اغنية بلد العجائب من غناء منير - على ما اتذكر الاغنية بتقول .... تعالى قوام خدينى على بلد العجايب ....مش عارف هو كان بينادى على مين فعلا - تأكدت ان منير يقصد مصر بكل تأكيد !!!
اعتقد انك لو لسه مكمل قراية اكيد نسيت انا بتكلم عن ايه اصلا فى المقال ده , وعشان ما تحسش انك تهت وانى السبب هقولك ارجع لاول المقال السطر السادس والعشرين تقريبا ....وانت هتعرف كويس انا عايز اقولك ايه ............................( انتخابات الرئاسة 2011 ) ان عشنا وكان لينا عمر واللى يعيش ياما يشوف

هناك تعليقان (2):

Mona يقول...

تفتكر ممكن ارشح نفسى :))) من ترشيح وفلترة المياه علشان ماتفهمنيش غلط وبعدين خف تعوم -

شريف القاضى يقول...

ارحب جدا بترشيحك ...لان ليكى نظرة سياسية افضل من كثير من الاسماء المطروحة