الأحد، فبراير 07، 2010

قالوا عن شريف ..............

اختصنى الصديق والاخ العزيز ...محمد عبد الخالق بأهداء غاية فى الروعة فى ذكرى عيد ميلادى السابع والعشرين - عقبال ما يبقى بعد المئة - , وقد غمرنى بشكل رائع بحبه واعتزازه بصداقتى والتى اتشرف واعتز بها , لذلك وددت ان احتفظ به للابد وان اشكره فى نفس الوقت على الكلام الفائق فى تقديره لشخصى المتواضع ,رغم ما بها من سخرية شديدة كدت ان اموت من الضحك مع قرأتها ,الا انها اقل ما
يضحكنى منه .....لانه وبدون مجاملة يفوقنى فى السخرية بشكل كامل وقادر على اضحاك جيل كامل .
كل التقدير والتحية لشخصه على مجاملاته الرقيقة الغالية
واليكم بعض مما ابدعه


(صنم للفتنة منتصب اهواه ولا اتعبده)
مش عارف ليه لما بشوف شريف بفتكر بيت الشعر ده

قالوا عن شريف
يوسف السباعى ...عندما زارنى فى مكتبى لاول مرة عام٧٤حاملا بين يديه روايته الاولى "اللعوج الشاحرة " شعرت وقتها انى امام مستقبل الرواية العربية.
مجلة الاهلى فبراير............. 1993

قالوا عن شريف
تشارلز ديكنز.............لا اذكر انى استمتعت بعمل ادبى طيلة حياتى كما استمتعت بروايته الخالدة (نضارتى النظر اتكسرت ) , يا الهى انه موهوب حقا , ياله من كاتب.
التايمز............ اغسطس فبراير 1956

قالوا عن شريف
وليم شكسبير:على الرغم من اعجابى الشديد منذ ترجمت روايته (البنطاح)الا انى لم التقى به الا اثناء زيارته الاخيرة للندن كان يتناول اللحم المقدد وقدح من الجعة, وقتها لمحت وميض الموهبة المتأجج فى عينيه.
ميكى........... يناير1962

قالوا عن شريف
تشارلز ديكنز......لا اذكر انى استمتعت بعمل ادبى طيلة حياتى كما استمتعت بروايته الخالدة(الشموخ الواحرة).يا الهى انه رائع حقا.ياله من كاتب.
مجلة الاهلى............. فبراير1986

قالوا عن شريف
ام علاء خدامة نجيب محفوظ...دخلت على سيدى نجيب عشان انظف مكتبه لقيت الدموع فى عينيه وقالى بصوت ضعيف كان فيه ناس احق منى بنوبل وشاور على كتاب" الفلول الهائبة " لشريف.
البلاى بوى...........مارس٢٠٠٥

قالوا عن شريف
هيكل... اتصل بى جمال عبدالناصر يوم٦يونيو وطلب ان ارشح له من يكتب خطاب التنحى فرشحت شريف وكان وقتها رئيس تحريرمجلة بلبل وتم استدعائه لكنه رفض عشان كان عايز ينام, وهذه شهادة للتاريخ.
الكواكب.................مايو87

ليست هناك تعليقات: