الأحد، مايو 17، 2009

صباح الخير ...أنا لا أكره مصر


دائما ما كنت أُكدب نفسى وأحاول طرد الفئران التى تجرى فى صدرى رغم أن القطط مازالت تطاردها طول الوقت,وكنت - ومازلت- أحاول إقناع نفسى أن الحكومة المصرية مصصمة على جعل المصريين يزدادوا كرها للحكومة ,وللعيشة واللى عايشينها , فكل صباح أشعر أن الحكومة تُصبح على المواطن وتقوله (صباح الخير يا مصرى ... أكره مصر)
فبدءا من بداية يوم المواطن مع إنقطاع المياه - الملوثة أصلا - على الصبح , وخلى المواطن ينزل شغله بقى من غير ما يغسل وشه , وأيه المشكلة هيعرف يعيش مش قضية يعنى ,ثم طابور العيش الذى يمثل أقوى حلبات المصارعة التى يعيشها المواطن فى الحقيقة لا على شاشة برنامج لمس أكتاف , ثم يليه صراع البقاء داخل الميكروباص او الاتوبيس , واذا كان ربنا كارمك ومعاك عربية , يبقى أهلا بيك فى زحام إشارات المرور والمخالفات الصباحية , ولا تنتهى الإصطباحة اليومية للمواطن عند الحاجات البسيطة دى , لكن تمتد الى ضغوط العمل اليومية و الصراعات الشخصية داخل العمل - هتقولى والحكومة مالها - ما هى المشكلة أن الواسطة هى السبب , وأن مديرك معاه واسطة , أو سلطة مجلس موقر , أو ضابط شرطة , أومستشار ,.......الخ (شفت يا سيدى .... الحكومة بتصبح عليك فى شغلك كمان , فصباح الخير وأكره مصر...)
وحتى لا أُتهم بالتحريض على كره مصر ,وأننى أدعوا المواطنين الى مزيداً من كره مصر , فأدعوكم لمراجعة إعتصامات أساتذة الجامعات والمدرسين و الاداريين والمحامين والمسعفين ,و......تقريبا كده مافيش فئة ما أضربتش , فالاضراب علينا حق , وأنت إذا لم تُضرب بضم التاء والضاد , هتضرب على قفاك بكسر الضاد والباء وكسر ضلوعك ورقابتك كمان فوق البيعة ...
لذلك أستمتع بتحية صباح بلدك عليك كل يوم ولما تقولك (صباح الخير .... أكره مصر ) عاوزك بكل جرأة ترد (صباح النور , وبالعند فيكى يا حكومة .. أنا بحب مصر )

هناك 3 تعليقات:

Unknown يقول...

أنا بكره مصر عشان فكرين إنها أحلى بلد في العالم و أحسن حكومة في العالم رغم كل العيوب اللي انت ذكرتها

one two three, viva l'Algerie

شريف القاضى يقول...

اولا : لن امسح تعليق من مواطن جزائرى متعصب بربرى همجى لكنى سأرد
وثانيا : الشعب المصرى يحب بلده جدا ولكن لا يوجد شعب يحب حكامه بالقدر الكافى , والجزائر خيرمثال على ذلك
حكومتك ليست حكومة ديموقراطية اتت برغبة حقيقية من الشعب

وانا ادعى على بلدى والعن من يقول امين
الجزائر شعب بربرى متعصب لا يستحق ان يدافع احد عنه

غير معرف يقول...

انا لست جزائري ولا مصري
ولكنني اكره مصر كرهاً شديداً
هم فاكرين نفسهم شي كبير
ولغتكم احياناً تخليني اريد انتحر
ومصر صراحة من اوسخ الدول سواء كانت في اهلها او في مناظرها
وانا لا ارى هذا الشي اللي انتم تفتخرون فيه
وسكانها بالملايين ولا حققت شي غير في مجال الكرة
يعني لعب فقط
انا صراحة احب جميع الدول ماعدا مصر اكرهها من كل قلبي
ممكن يكون شعوري عن حقد بس متاكد اغلب الناس بتعرف المصريين بشدة غبائهم
كل شخص له رأي وهذا هو رأيي الصريح